Det femte barnet

Nu har jag läst den första boken i Nobelpristagarutmaningen för 2009. Doris Lessing är det som gäller och jag valde att läsa Det femte barnet som har stått i min bokhylla oläst ett tag nu.

Boken tar sin början under sent 60-tal och vi får möta Harriet och David. Det är kärlek vid första ögonkastet och allting går med ett rasande tempo. De skaffar ett stort och fint hus och planerar för ett långt och lyckligt liv med många barn. Harriet blir gravid med både ett, två, tre och fyra barn i ett snabbt tempo och känner sig trött och slutkörd. Paret bestämmer sig för att vänta med ytterligare barnafödande men så blir inte fallet. Harriet blir ganska snart gravid med det femte barnet och den här graviditeten blir svår för henne. Redan från början känner Harriet att det är något som inte stämmer med det livliga lilla livet i magen. Han verkar ond redan i livmodern. Fostret blir en fiende och Harriet väljer att sätta igång förlossningen redan i åttonde månaden. Nu föds Ben - En stor och frisk pojke. Redan direkt efter födseln märker dem att allt inte står rätt till med pojken. De får liksom inget riktig kontakt med honom. Han växer upp till en ilsken och våldsam liten pojke och när syskon och släkt vänder familjen ryggen av rädsla för Ben inser Harriet och David att nånting måste göras. Men kan man verkligen lämna bort sitt eget barn?

Den här boken kommer förmodligen platsa på min lista över Årets överraskning. Jag blev väldigt överraskad och riktigt imponerad av Lessings sätt att skriva. Den här ger mig mersmak minsann. Det är en kort och ganska lättläst bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Men ett parti i mitten är så starkt så att det svider i mitt mammahjärta. Jag hade till och med svårt att sova efter att jag läst just den biten av boken. Det märks att man blivit mer blödig sen man fick barn!
Tveka inte över om du skall läsa Lessing eller inte! Den här är skitbra!

Kommentarer
Postat av: boksnoken

Det är den boken jag har tänkt läsa av Lessing också, och nu blir jag ju riktigt sugen! :-)

2009-01-14 @ 19:02:50
URL: http://boksnoken.wordpress.com
Postat av: Therese

Jag blev verkligen glatt överraskad! Ska bli kul att se vad du tycker!

2009-01-14 @ 19:50:07
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg
Postat av: Gealach

Den har jag läst ett par gånger, gillar den verkligen!

2009-01-15 @ 06:07:33
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach3
Postat av: Therese

Finns det fler av hennes böcker som är såhär bra?

2009-01-15 @ 13:05:56
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg
Postat av: Kajsa

Jag tycker att Gräset sjunger är väldigt bra också.



Sedan finns det ju en fortsättning på Det femte barnet som heter Ben ute i världen eller något sånt, men den har jag inte läst.

2009-01-18 @ 13:05:06
URL: http://fridayforever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0