Flyga drake

Ni minns väl när jag läste Khaled Hosseinis 
Tusen strålande solar och hur mycket jag älskade
den boken. Trots det har det dröjt ända tills nu innan
jag plockade fram Flyga drake från bokhyllan.

Boken utspelar sig i Afghanistan och handlar om de
bästa vännerna Amir och Hassan. De båda pojkarna
lever i två helt olika världar. Amir är rikemanssonen
och Hassan är hans tjänare. Hassan gör allt för Amir
och försvarar honom i alla lägen, men när Amir får
chansen att ge tillbaka sviker han. Efter det här blir
ingenting sig likt. Amirs samvete plågar honom svårt
och till slut skiljs de båda vännerna åt. I vuxen ålder
reser Amir tillbaka till Afghanistan. Kanske är det inte
för sent att återgälda Hassan?

Jag är lika förstummad efter att ha läst den här boken.
Så underbart fint! En liten tår kröp fram även den här gången.
Den här historien är så otroligt välskriven att det nästan känns som att läsa Amirs självbiografi. Är det mot förmodan någon som missat den här boken så läs den genast! Precis som med Tusen strålande solar är det här en historia som jag kommer bära med mig länge länge...

Någon som förresten vet om det är något nytt med Hosseini på gång?

Känns nästan som ett måste att se filmen nu! Är den lika bra som boken?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0