Victoria Benedictson - Pengar

Victoria Benedictssons debutroman Pengar från 1885 var överraskande bra. Jag tyckte om den och är glad att den dök upp i Klassikerutmaningen!

Under bokens ca 200 sidor får vi följa den unga Selma Berg från ungdom till vuxen ålder. Hon växer upp tillsammans med sin farbror och hans fru och det är även dem som förvaltar hennes pengar. Selma drömmer om ett liv som konstnär och vid mycket ung ålder tvingas hon gifta sig med en äldre och mycket förmögen man. Vad är det egentligen som får henne att tacka ja till detta äktenskap? Kanske är det just pengarna? Han lovar ju att ge henne allt! Men ett äktenskap utan kärlek är ju dömt att misslyckas...

Som sagt är det här en kort och snabbläst bok som inte går in på djupare detaljer. Vi följer Selma genom åren och det händer i stort sett ingenting med handlingen runtomkring, vilket gör boken väldigt lättläst. Man slipper en massa olika karaktärer som man måste lära känna.  Det är någonting med den här boken som jag tycker om, kan inte riktigt säga vad. Den känns inte så föråldrad som den faktiskt är.


Kommentarer
Postat av: khalid

Hej! Jag har en uppsats imorgon där jag ska analysera boken pengar. Kan du snälla skriva mera utförligt vad denna handlar om?

2011-04-06 @ 19:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0