Utvandringens tid - Tayeb Salih

Till skillnad från resan i Nordamerika blev den här resan, till Sudan
i Afrika, en väldigt snabb vistelse. Jag valde att läsa Utvandringens
tid
skriven av Taeb Salih.

Bokens berättarjag återvänder efter en tids frånvaro till sin
hemby vid Nilen. Han finner då en nykomlig i byn. Den här
mannen, Mustafa Sa'id fångar genast berättarjagets intresse.
Han förstår ganska snart att han inte riktigt är den han utgett
sig för att vara.
 Under bokens gång får vi ta del av mannens
liv och öde. Efter att mannen försvunnit från byn, befarad
druknad, blir det berättarjaget som blir förmyndare över hans
två barn. Han hyser också känslor för mannens fru, men hon
tvingas gifta sig med en annan man och det hela slutar i total
katastrof...

Jag hade inte sådär värst stora förväntningar på den här boken när jag började läsa den. Men vilken överraskning jag fick. Nog för att det här är en kort och väldigt lättläst bok, men på de drygt 170 sidorna hinner den ändå fånga mitt intresse och göra mig eftertänksam. Det är är helt klart en bok jag kan rekomendera!


Nu drar jag vidare till årets sista resål, Västeuropa och boken Mrs Dalloway av Virginia Woolf. Det skall bli mig ett sant nöje!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0