Oryx och Crake - Margaret Atwood

Det blev en lång vistelse i Nordamerika för min del. Oryx och Crake av Margaret Atwood var inte precis en bok man läste på en kväll!


Det är Jimmy, eller Snöman som han själv kallar sig, som är berättaren i den här boken som utspelar sig någon gång i framtiden. Man kastas direkt in i bokens handling. Snöman vaknar upp helt ensam i ett träd och klockan visar noll. Man förstår på en gång att någonting är mystiskt och att något fasansfullt har hänt. I kapitel efter kapitel får man följa Snöman ända från den tragiska barndomen, genom studietiden och fram till vad som är handlingens nutid. Under berättandets gång får man även lära känna Oryx, en ung vacker och mycket speciell kvinna, och Crake som kommer bli Snömans bästa vän. Efter sin studietid skapar Crake en slgas utopi, ett högteknologiskt paradis, och det är här allting
får en ände med förskräckelse.

Det tog ända fram till trettio sidor från slutet innan jag förstod mig på den här boken. Nu när den är utläst och jag ser tillbaka på handlingen var den faktiskt riktigt bra! Det är en perfekt röd tråd genom hela handlingen. Från början var jag nästan beredd att ge upp den här boken, men nu är jag glad att jag kämpade vidare. Helt klart en mycket märklig, MEN läsvärd bok! Atwood var för mig en ny bekantskap och det här gjorde mig ju bara ännu mer nyfiken. Det kan ju passa bra med tanke på en kommande läsutmaning!

Nu drar jag raskt vidare till Afrika och boken Utvandringens tid av Tayeb Salih.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0