Bokfrågornas ABC - del 5

barnen9090613-1222.jpg


1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?
Oj, det var en svår fråga. Evergreens i bokvärlden tycker jag är sådanan böcker som lever kvar år efter år, tex klassiker som Lagerlöf, Austen mfl... Nu är ju dessa böcker kanske inte högaktuella, men på något sätt ändå tidlösa! Böcker där både författare och titel är kända för alla tycker jag är evergreens!


2. Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?
Jag läser helt klart mest svenska författare. Finns flera länder jag inte läst någon bok ifrån, tex Estland, Lettland eller Litauen. Kanske vore detta ett bra framtida projekt! Eftersom jag är med i Lyrans Jorden Runt har jag dock kommit i kontakt med många nya länder och författare! Kul!


3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?
Då väljer jag såklart en svensk författare vid namn Jonas Gardell. Egentligen så har jag ingen sådär absolut favoritförfattare, men han är absolut en av de som skulle kunna vara det!


4. Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.
Jag har klurat en lång stund nu och kan faktiskt inte komma på en enda bok som jag läst som handlar om Egypten på något vis...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0