Bokslut 2009

Deckare/spänning/thriller/skräck
Män som hatar kvinnor - Stieg Larsson
Flickan som lekte med elden - Stieg Larsson
Dyrbar kärlek - Ramona Fransson
Hypnotisören - Lars Kepler

Roman
Mossvikenfruar - Emma Hamberg
Agnes Grey - Anne Brontë
Vi, de drunknade - Carsten Jensen
Mrs Dalloway - Virginia Woolf
Utvandringens tid - Tayeb Salih
Oryx och Crake - Margaret Atwood
Översten får inga brev - Gabriel Garcia Márquez
Rabbit-proof fence - Doris Pilkington
Bittert arv - Kiran Desai
Kvinnan i Jerusalem - Abraham B. Yehoshua
Förvandlingen - Franz Kafka
Mannen utan öde - Imre Kertész
Kärlek - Toni Morrison
Lust - Elfriede Jelinek
Ett halvt liv - V.S Naipaul
Det femte barnet - Doris Lessing
Pengar - Victoria Benedictson
Middlemarch - George Eliot
Hertha - Fredrika Bremer
Cranford - Elizabeth Gaskell
Mitt himmelska kramdjur - Katarina Mazetti
Flyga drake - Khaled Hosseini
Innan jag dör - Jenny Downham
Rosen på Tistelön - Emilie Flygare Carlén
Vila på gröna ängar - Anne B. Ragde

Självbiografi/Biografi/Fakta
Våga älska - Tina Wiman
Rädda Felix - Helena Richardson
Utan en tanke - Lotta Thell
Tille Lille - Therese Vestlund
Älskling, vi blir inte med barn - Ramona Fransson
Sanningen om Zarah Leander - Bosse Schön

Barn - och ungdom
Dinosaurie Dino och hans vänner - Fotbollsdagen - Aleksandar-Pal Sakala
Oj, vad stökigt - Diaz Checa
Sandor slash Ida - Sara Kadefors
LasseMajas detektivbyrå - Kärleksmysteriet - Martin Widmark
Om jag kunde drömma - Stephenie Meyer
När jag hör din röst - Stephenie Meyer
Kameleonten Kamilla - Pernilla Stalfelt
Förlåt - Norbert Landa och Tim Warnes
Godnatt Alfons Åberg - Gunilla Bergström
Nyfiken på elefanten - Ingegerd Zetterlund
Simons anka - Anna-Clara Tidholm
Emmas verkstad - Gunilla Wolde
Totte badar - Gunilla Wolde

SUMMA 48 st


Årets bästa bok: Flyga drake av Khaled Hosseini är bästa boken 2009 i alla kategorier! Helt fantastisk bok. Jag hoppas verkligen att det snart kommer fler böcker av den här författaren.

Årets sämsta bok: Utan tvekan boken Lust av Elfriede Jelinek.

Årets mest lästa genre: Som vanligt är det romanerna som jag läst mest av. Det har ju dessutom blivit lite fler barn- och ungdomsböcker nu sen vår lille Felix börjat uppskatta böcker mer och mer!

Årets överraskning: Hertha av Fredrika Bremer får nog räknas till årets överraskning! Trodde jag hade tråkig läsning framför mig när jag började i den, men jag tyckte faktiskt riktigt bra om den!

Årets flopp: Tredje och sista delen i Anne B Ragdes trilogi, Vila på gröna ängar, gjorde mig väldigt väldigt besviken... Vet att det var fler än jag som reagerade på det otroligt störande slutet!

Övrigt: Kan lite besviket konstatera att jag läste exakt samma antal böcker som under 2008. Borde kanske höja ribban lite inför nästa år!?
I övrigt ett otroligt bra bokår skulle jag vilja säga. Har varit med i jättemånga roliga läsutmaningar som gjort att jag kommit i kontakt med böcker och författare som jag aldrig hade läst annars! Jag tänker ivrigt följa med på fler utmaningar under nästa år.
Ett besök på Bokmässan i Göteborg hanns med även detta året. Kanske blir det även ett besök 2010, det återstår ju att se...
Även i år har jag fått ta emot många trevliga recensionsexemplar från snälla och generösa bokförlag. Tack för det!


                                                            Nu vill jag önska alla som läser min blogg

                                                               ETT RIKTIGT GOTT NYTT BOKÅR


Kommentarer
Postat av: Martina

50 böcker 2010 kanske? Du är ju så nära!

2010-01-03 @ 01:38:53
URL: http://etthemutanbocker.blogspot.com/
Postat av: Therese

Ja, skall verkligen försöka läsa ännu fler det här året. 2 till skulle väl inte va så svårt att hinna med!

2010-01-03 @ 12:46:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0