Bokfrågornas ABC - del 4

barnen9090613-1222.jpg

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?
Gillar ju, som många andra, Stieg Larssons trilogi. Lisbeth Salander är ju bara såååå cool! Håller på med den tredje boken i serien nu. Lika bra allihop! En annan deckarförfattare jag gärna läser är Camilla Läckberg.


2. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?
Jag är inte sådär värst inläst på pjäser, men var ju med i en utmaning för ett par år sedan där vi läste klassiska pjäser. Mor Courage och hennes barn var faktiskt inte så dålig... Har inte heller sett så många pjäser. Skulle vara Romeo och Julia isf...


3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?
Helt klart svarar jag Henning Mankells serie om Kurt Wallander. De senare filmerna baseras ju iofs inte på böckerna så det kanske är fusk?! Skall jag välja något annat alternativ blir det såklart Viveca Lärns härliga böcker om Saltöborna! Jag har läst alla böckerna och sett varenda avsnitt som gick på TV. Helt suverän serie!


4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern. 
Julfritt som är skriven av John Grisham är en rolig och lättläst bok som passar utmärkt att läsa i dessa tider. Boken har även filmatiserats. Handlar om en familj som bestämmer sig för att helt enkelt hoppa över julen ett år. Men det blir lättare sagt än gjort...


Kommentarer
Postat av: Gealach

Åh, "Julfritt" är en av mina favoriter!

2009-12-22 @ 21:45:53
URL: http://gealach.blogg.se/
Postat av: Lilla O

Mor Courage drömmer jag fortfarande mardrömmar om. Orkade verkligen inte läsa ut den innan en tenta och självklart frågades hur mycket som helst om just den. Illa!

2009-12-23 @ 13:23:17
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0