Jorden runt på 8 böcker

Jag har sett att det är flera bokbloggare som bestämt sig för att hänga med på Lyrans nya projekt - Jorden runt på 8 böcker. Detta verkar vara en kul utmaning och eftersom jag älskar utmaningar som har med böcker att göra, och dessutom känner att jag är dåligt beläst på nedanstående författare väljer även jag att deltaga!


Östeuropa i Maj:
Franz Kafka (Tjeckien) - Förvandlingen
Herta Müller (Rumänien) - Hjärtdjur
Alexandr Solzjenitsyn (Ryssland) - En dag i Ivan Denisovitjs liv

Mellanöstern i Juni:
Abraham B. Yehoshua (Israel) - Kvinnan i Jerusalem
Suad Amiry (Palestina) - Sharon och min svärmor
Khaled Hosseini (Afghanistan) - Tusen strålande solar

Asien i Juli:
Kiran Desai (Indien) - Bittert arv
Gao Xingjian (Kina) - Ensam människas Bibel
Haruki Murakami (Japan) - Norwegian Wood

Oceanien i Augusti:
Doris Pilkington (Australien) - Rabbit-Proof Fence
Patrick White (Australien) - Tant Theodora
Keri Hulme (Nya Zeeland) - Benfolket

Sydamerika och Västindien i September:
Gabriel García Márquez (Colombia) - Översten får inga brev
Roberto Bolaño (Chile) - Om natten i Chile
Maryse Condé (Guadaloupe) - Färden genom mangroven

Nordamerika i Oktober:
Toni Morrison (USA) - Älskade
Philip Roth (USA) - Envar
Margaret Atwood (Canada) - Oryx och Crake

Afrika i November:
Chinua Achebe (Nigeria) - Allt går sönder
Nadine Gordimer (Sydafrika) - Min sons historia
Tayeb Salih (Sudan) - Utvandringens tid

Västeuropa i December:
José Saramago (Portugal) - Blindheten
Virginia Woolf (England) - Mrs Dalloway
Per Petterson (Norge) - Ut och stjäla hästar

Nu skall jag genast surfa in på bibliotekets hemsida och se vad som finns att tillgå! Hoppas att det blir ännu fler som hänger med!

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag funderar på det. För visst verkar det vara en rolig utmaning. Och det blir en hel del nya böcker som sagt, vilket alltid kan vara bra. Att vidga vyerna lite..

2009-04-20 @ 21:39:05
URL: http://bokofilm.blogspot.com/
Postat av: Therese

Ja, ett utmärkt sätt att vidga vyerna tycker jag!

2009-04-21 @ 13:11:12
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0