Kreutzersonaten


När Leo Tolstojs Kreutzersonaten kom ut 1890 blev det ramaskri och efter att ha läst den kan jag förstå varför. Han riktar stark kritik mot äktenskapet och skriver tex att kvinnan endast är född för att behaga mannen.

Pozdnsjev berättar under en nattlig tågresa för en anonym lyssnare om hur det gick till när han mördade sin fru. Mordet är ett resultat av vad svartsjuka kan göra med människan.

Ja, finns inte så mycket mer att säga om handlingen. En kort och lättläst bok som alltså bara utspelar sig under en natt. Hade inte hört talas om just den här boken av Tolstoj innan läsutmaningen så nu är jag glad att jag har läst den. Inget jag hade kommit i kontakt med annars.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0