Hur jag bygger upp min boksamling

Amoroso är i utmanartagen och vill veta hur vi bokbloggare bygger upp våra boksamlingar. Har funderat på den här utmaningen ett par dagar nu och ska nu försöka redogöra för hur min samling ser ut!

Jag har alltid varit av den dumma åsikten att jag måste äga allt jag läser. Det har liksom varit som ett slags sjukligt behov att köpa böcker. Men när vi fick vårt första barn i vintras och började fundera hur vi skulle kunna husera alla böcker och tidningar vi har samtidigt som Felix ska kunna få ett eget rum framöver fick jag lov att tänka om. Plötsligt en dag befann jag mig på biblioteket och jaaa, det var ju inte så farligt att faktiskt LÅNA en bok, läsa den och sen kunna lämna tillbaka den igen. Dessutom helt utan kostnad! Fortfarande köper jag en del böcker och har väldigt svårt att stå emot erbjudanden som köp 3 betala för 2 osv. Men jag har kompromissat med mig själv och kommit fram till att jag ska få köpa de böcker som ges ut av mina favoritförfattare. Så Camilla Läckberg, Liza Marklund, Margit Sandemo mfl får jag lov att införskaffa varje gång det kommer nytt.

En annan dum sak är att jag alltid haft något emot pocketböcker. Fram tills för bara ett tag sedan köpte jag bara inbundet. Men när vårt hus började svämma över av böcker gjorde jag ett tappert försök med att börja köpa pocket istället och gud så smidigt det är! De är lätta, tar inte så stor plats och dessutom kostar de ju inte lika mycket. Numera köper jag mest pocket. Men har jag alla böcker inbundet av en författare måste jag fortsätta köpa inbundet annars ser det ju konstigt ut i bokhyllan! =)

Jag har ofantligt många olästa böcker i bokhyllan. Det är så att jag skäms! Ett annat problem jag har är det här med att läsa böcker i ordning! Jag har väldigt svårt för att hoppa in i bokserier mitt i eller så. Dessutom behöver det inte bara handla om serier utan även om böckerna är fristående vill jag gärna läsa dem i kronologisk ordning. Om vi tar tex Inger Frimansson. Av henne har jag flera böcker i bokhyllan, dock inte de första hon har gett ut så därför har dessa nyare bara blivit stående.

Jag skulle väl kunna sammanfatta det hela som så... Jag har en väldig massa böcker som jag skulle kunna byta, skänka eller sälja! Så om någon där ute är intresserad av ett byte så är det bara att höra av sig! *Ler*

Anta gärna den här utmaningen du också och berätta om just DIN unika boksamling!

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Ja, bibliotek är bra, låna först köp sedan :-) Om vi inte alla tvingas bosätta oss i stora lagerlokaler för att få plats...

2008-10-18 @ 11:56:26
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Therese

Ja, man drömmer ju om ett eget bibliotek här i hemmet, men det går ju liksom inte!

2008-10-18 @ 12:21:14
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg
Postat av: boksnoken

Åh, det hade varit jag som kunnat skriva det här inlägget! Jag tänker/tänkte precis lika som du! Fast jag köper fortfarande mest inbundet, men på sistone har det blivit en och annan pocket också. Och självklart måste man läsa böckerna i rätt ordning... Pga platsbrist måste även jag kompromissa och numera kan jag inte köpa ALLA böcker jag vill läsa... Ibland lånar jag på biblioteket. Men fortfarande köper jag en hel del. Det finns ju så många bra författare och böcker. Vi verkar ha rätt lika boksmak, du och jag.

2008-10-18 @ 12:53:49
URL: http://boksnoken.wordpress.com
Postat av: Therese

Mmmm, den som ändå hade mer plats! Jag kollar din sida allt som oftast. Vi läser som sagt ganska lika böcker! =)

2008-10-18 @ 13:53:52
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg
Postat av: den luttrade bibliotekarien

Kul att du har upptäckt hur bra bibliotek är, att man faktiskt inte behöver köpa allt man vill läsa utan man kan låna också.

2008-10-18 @ 15:51:39
URL: http://bibblan.trackback.se/
Postat av: Therese

Jo, det var en fantastisk upptäckt måste jag säga! Tog mig bara ett par år att komma på det! =)

2008-10-18 @ 16:18:16
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0