Röda rummet

134182-45

Första boken i årets klassikerutmaning är nu utläst. August Strindbergs första roman Röda rummet var ingen bok som tog mig med storm precis.

Tycker egentligen att boken saknar både handling och huvudpersoner. Det är en salig röra med sorgsna figurer vi får möta. Det är Arvid Falk som i början av boken säger upp sin tjänst för att istället försörja sig inom den litterära banan, vilket är svårare än han trott. Vi träffar även Arvid Falks bror Nicolaus som är helt igenom ond och osympatisk. Det är målaren Sellén som kämpar med att få sina tavlor sålda. Det är Olle Montanus, filosof och bildhuggare och det är Rehnhjelm som kämpar med sitt skådespeleri. Alla dessa karaktärer, och fler därtill, berör handlingen i romanen.

Som sagt, ingen bok som tog mig med storm. Tacksam att jag läst den, men kommer alltså inte att läsa den igen. Ingen handling som lägger sig på minnet. Tycker det var en aningens rörigt med alla olika personer att hålla reda på. En rakt igenom dyster roman som handlar mycket om girighet och hyckleri. 2 av 5 möjliga får den.

August Strindberg har bla skrivit följande romaner;
Röda rummet 1879
Det nya riket 1882
Hemsöborna 1887
Svarta fanor 1907

August Strindberg har bla skrivit följande dramer;
Mäster Olof 1872
Fröken Julie 1888
Ett drömspel 1902

August Strindberg har bla skrivit följande självbiografier;
Tjänstekvinnans son 1886
Inferno 1897

Kommentarer
Postat av: Annika

Jag tror inte ens att jag skulle våga försöka mej på en sån bok... Jag måste erkänna att klassiker är nog inget för mej... Kanske om jag hade mer tid till att läsa - men nu känns det som om den lilla tid jag har att spendera på läsning så vill jag läsa böcker som är min "stil" och som jag vet (eller i alla fall tror) är bra. Kanske jag vågar mej på klassiker nån gång i framtiden :-).

2008-01-24 @ 09:57:14
URL: http://annikasbokblogg.blogspot.com
Postat av: Linda

Stöööööööön, jag vet inte hur jag ska orka igenom bokten. Tröttna ju efter ett kapitel. jag lär inte bli klar med den denna månad iaf!

2008-01-24 @ 21:52:52
URL: http://krabba.blogg.se/bok
Postat av: Amoroso

Hehe låter som om vi alla har haft liknande svårigheter att ta oss igenom dem :-) Fast jag är också glad att jag har läst den. Kul att ha något att jämföra med; har endast läst Hemsöborna (för lääänge sedan) och Fröken Julie nu på senare år. Den sistnämnda är helt fantastisk! Det är ett drama som stannar kvar hos en, en bladvändarbok :-) Är lite sugen på Ett drömspel också, är det någon som läst den?

2008-01-24 @ 22:22:47
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/
Postat av: Therese

Jag hade inte sådär jättesvårt att komma igenom den och kan alldeles säkert tänka mig att läsa mer Strindberg senare. Tycker det är intressant med klassikerna. Men det är ju absolut ingen bok man läser mer än en gång!!

2008-01-24 @ 22:36:54
URL: http://theresans.blogg.se/bokblogg
Postat av: Amoroso

Nej verkligen inte :-)

2008-01-25 @ 18:58:52
Postat av: Blod

Azz, första sidan är verkligen bra men sedan tycker att Strindbergs Röda rumet försvinner ut i ett ingenting som jag inte förstår så mycket utav i alla fall.

2008-01-25 @ 20:19:44
URL: http://blodstankeblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0