Generalsekreteraren

134182-42

En bok som jag måste erkänna jag inte hade särskilt höga förväntningar på. Hade väntat mig en långtråkig läsupplevelse med en hel del politiska inslag, men ack så fel jag hade! Mark Fredel har verkligen lyckats med Generalsekreteraren. Boken utspelas i en miljö som författaren under flera år varit en del av och därför är boken skriven under pseudonym.

I boken möter vi studenten Alex som skall praktisera på Världsbanken och som uppvärmning får börja på UD under ett par veckor. Där får han, tillsynes av en slump, ett dokument som behandlats topphemligt under 40 år i sin hand. Han dras snabbt in i en härva utan dess like och hans liv liknar mer och mer en actionrulle. Parallellt med händelseutvecklingen i nutid blickar författaren även tillbaka på hösten 1961 och när Dag Hammarskjölds plan störtade i Kongo. Har dokumentet Alex fått i sin hand något med kraschen att göra?

Som sagt, glatt överraskad av den här boken. En spännande historia där nutid på ett skickligt sätt vävs samman med historiska händelser 40 år bakåt i tiden. Man funderar flera gånger under läsningens gång på vad som är fiktion och vad som är verkligt!? Ingen vet ju egentligen vad som hände när Dag Hammarskjölds plan störtade. Handlingen fortskrider i ett rasande tempo och man vänder automatiskt blad efter varje sida. 4 av 5 möjliga är den absolut värd.

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Hur går det med utmaningen! Jag har precis fått hem Röda rummet nu, ska ge mig i kast med den. Och sedan har det blivit en liten bok av Lagerlöf... Bloggar om den snart...

2008-01-09 @ 08:16:40
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0