Sanna historier om Flickan i Auschwitz

134182-49

Var på biblioteket en snabbis idag och slet åt mig en ny bok som jag gav mig på direkt när jag kom hem. Det är Sören Sommelius som skriver och återberättar Kazimiera Kurdziels öde från andra världskriget. Boken heter alltså Sanna historier om Flickan i Auschwitz. 

Boken är alltså en självbiografi där den polska flickan Kazimiera, även kallad Katja, är berättaren. Hon råkade i ungdomen stiga på fel tåg vilket visade sig skulle få ödesdigra konsekvenser. Hon får under fyra år av sitt unga liv uppleva både slaveri, tortyr och lyckas klara sig ifrån döden med en hårsmån. Hon forslas från det ena koncentrationslägret till det andra.

Ännu en mycket tänkvärd självbiografi från andra världskriget. Gillar skarpt dessa böckeer. Så otroligt tragiska, men samtidigt mycket tänkvärda och läsvärda. En ganska tunn och lättläst bok som jag absolut kan rekomendera. Läste den i ett svep. 4 av 5 möjliga. Lite avdrag på poängen för att den var lite detaljfattig och gick fram i ett så högt tempo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0