Den kaukasiska kritcirkeln

[Bild på bokomslaget]

Nu har jag klämt Bertolt Brechts pjäs Den kaukasiska kritcirkeln också. Så nu kan jag med gott samvete lämna tillbaka boken och faktiskt ha läst båda pjäserna i den! Upptäckte också att årets läsutmaning är avklarad för min del. Utmaningen var ju som sagt att läsa fem pjäser under året och det har jag ju gjort nu! Allihop hittar du här!

I den här pjäsen är det de rika mot de fattiga. De rika skall bygga ett nytt palats och detta på de fattigas bekostnad. Det är krig och guvernören dödas. De fattiga sörjer honom medan hans fru bara bryr sig om det materiella. Vid den här tidpunkten får man även stifta bekantskap med den fattiga flickan Grusche som sedan är huvudrollen genom hela pjäsen tillsammans med guvernörens lilla son, kallad det förmnäma barnet. Grusches älskade Simon drar ut i kriget och hon själv flyr med det förnäma barnet. Hon jagas av pansarryttare som vill ta barnet ifrån henne, men hon lyckas hela tiden komma undan. Slutet är lyckligt och ganska så väntat!

Pjäsen är en aning rörig tycker jag och det är väldigt mycket av handlingen som berättas av sångare som egentligen inte tillhör själva handlingen. I slutet kommer plötsligt helt andra peroner in i bilden vilket gör det lite svårt att hänga med. För övrigt en bra historia som verkligen tar upp det här med fattiga mot rika. Den får 3 av 5 möjliga!

Brecht har bla skrivit;
Trummor i natten (1922)
Tolvskillingsoperan (1928)
Fru Carrars gevär (1937)
Mor Courage och hennes barn (1939)
Den kaukasiska kritcirkeln (1945)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0