Cirkelns ände

134182-33

På bokrean i februari köpte jag Tom Egelands spänningroman Cirkelns ände. Den har kallats Norges Da Vinci koden så naturligtvis blev man ju sugen. Har dock väntat med att läsa den ända tills nu. Fråga mig inte varför...

Under en utgrävning i Norge hittar att arkeologteam ett förgyllt skrin. Bara ett par av dem inser att skrinet innehåller en hemlighet som skulle kunna ändra hela världshistorien. Med i teamet är Bjørn Beltø som för övrigt är bokens huvudperson. När en viss professor Llyleworth för bort skrinet från platsen bestämmer sig Beltø för att stjäla tillbaka det och på egen hand börja nysta i skrinets ursprung och dess hemligheter. Det blir en resa som för honom genom Europa och Mellanöstern och mörka makter och skumma organisationer är honom hack i häl.

Som jag nämnde har det här kallats en norsk Da Vinci koden och jag kan hålla med om att det finns väldigt många likheter. Den här boken gavs dock ut före Dan Browns. Trots att det finns så många liketer böckerna emellan känns det aldrig tjatigt eller som en upprepning. Spänningen genomsyrar hela boken och det är en riktig bladvändare! Gillar man böcker med mystik och historiska inslag är det här absolut en bok man skall läsa! Den får 4 av 5 möjliga!

Tom Egeland har skrivit;
Cirkelns ände 2005
Vargnatten 2007

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0