Mamma sa att jag var sjuk

134182-22

Ännu en bok från årets bokrea utläst. Den här gången blev det Julie Gregorys självbiografi Mamma sa att jag var sjuk.

Boken är alltså en självbiografi och handlar om Julies uppväxt tillsammans med en mor som lider av MBP, Münchhausen by proxy. MBP är en sjukdoma där vårdnadshavaren, oftast modern, uppfinner eller förorsakar symtom hos sitt barn. Man får i boken följa Julie under hennes uppväxt som präglas av läkarbesök, underöskningar och mediciner.

MBP är en sjukdom som jag har hört talas om tidigare, men ändå känns boken så otroligt overklig. Det är svårt att förstå hur man kan bli så pass sjuk att man gör såhär mot sina barn. Kunde inte lägga ifrån mig boken utan läste hela tiden. Den får hela 5 av 5 möjliga. Skrämmande historia, men trots allt vacker på något sätt! Kan varmt rekomendera den!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Den där har jag också läst. Det är en hemsk sjukdom, svårt att förstå. Läste en på samma tema av en svensk författare, Vaka natt av Malin Lindroth. Rekommenderas!

2007-05-16 @ 10:11:53
URL: http://hundora.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0