Paradiset och Sprängaren

Två helger i rad har nu TV4 visat filmatiseringarna av Liza Marklunds deckare Sprängaren och Paradiset. Liza Marklund var min inkörsport till deckargenren och jag har sett båda dessa filmer i allafall två gånger! Det var längesen jag läst böckerna om Annika Bengtsson nu. Den senaste, Nobels testamente står i hyllan, oläst! Ska läsa om allihop tror jag, men det får bli till sommaren möjligtvis!


VisaFörsta filmen som visades var Sprängaren, vilket var lite konstigt eftersom den egentligen utspelar sig efter Paradiset?! Nåväl, boken/filmen utspelar sig i Stockholm strax innan jul. Stockholm har fått äran att hålla OS. Christina Furhage, ansvarit för de kommande spelen sprängs en natt i bitar på atidion. Ingen förstår varför hon blivit mördad. Annika Bengtsson som arbetar för tidningen Kvällspressen börjar forska i Furhages förflutna och finner saker som ingen verkar veta om. Fler sprängningar inträffar och även Annika Bengtsson hotas. 
DVD Film: Sprängaren




VisaAndra filmen som visades var Paradiset. Det sker ett mord i frihamnen i Stockholm och en utländsk kvinna ses springa därifrån. Denna kvinna, Aida, söker senare upp Annika och ber om hjälp. I samma stund får Annika kontakt med en kvinna som säger sig kunna hjälpa kvinnor att gå under jorden med hjälp av sin stiftelse Paradiset. Annika tar Aida till stiftelsen, men upptäcker snart att allt inte står rätt till. Det blir en rafflande upplösning och spåren kring Aida leder rakt in i den jugoslaviska maffian.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0