Ljudböcker

Läste på Sveriges radios hemsida idag att ljudboksförsäljningen bara ökar och ökar... Och det är mer än dubbelt så många män som kvinnor som köper ljudböcker! Ska erkänna att jag ALDRIG lyssnat på en bok och förmodligen kommer jag aldrig göra det heller!

1. Jag har svårt att bara ligga ner och lyssna utan att sväva iväg och tänka på annat. Och skulle jag lyssna medans jag gör ngt annat, typ stryker eller lagar mat, skulle jag säkert inte heller kunna koncentrera mig.

2. Gillar att kunna bläddra i boken jag läser och se hur långt man har läst, hur mycket man har kvar, hur långt det är tills kapitlet är slut osv.

Tycker dock att ljudböcker är en fantastisk uppfinning för tex synskadade eller dyslektiker som inte kan läsa. Tycker bara det är synd att de kostar så mycket.

Lyssnar du på böcker? Varför eller varför inte?


Kommentarer
Postat av: Hans Persson

Jag har inte gjort det förut, men just nu lyssnar jag på en ljudbok (som inte är speciellt bra, men det är en annan sak). Jag tycker att det fungerar bra medan jag cyklar till och från jobbet (15 minuter enkel resa). Det är ju tid som jag annars inte kan använda till något. Om jag har möjlighet att välja så föredrar jag däremot böcker på papper.

2007-03-16 @ 13:00:37
URL: http://pinkunicornblog.blogspot.com/
Postat av: Johanna/bokidioten

Bra inlägg! Jag gillar ljudböcker och jag gillar pappersböcker. Men inte nödvändigtvis i den ordningen. Men de fyller helt olika funktion! Jag har köpt och läst Mark Levengoods senaste och nu är jag nyfiken på att lyssna på den. Jag tror att det skulle ge ännu mer. En bok som är så bra på papper kan bli helt platt i ljud. Och tvärtom. Jag lyssnar gärna när jag är ute och går coh handarbetar, tex. Men jag kan inte förstå att de ska vara så himla dyra! Och utbuet är minst sagt begränsat. För mig är det också en kostnadsfråga.

2007-03-17 @ 09:03:22
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Camilla

Jag lyssnar på vissa böcker. Har som du svårt att bara ligga rakt upp och ner och lyssna, eftersom jag somnar. Så jag lyssnar på vissa böcker just för att kunna somna, andra när jag städar/lagar mat/bakar/viker tvätt eller är ute och går.

Lyssnar gärna på deckare eller Tolkien, men andra böcker funkar sällan, jag blir för distraherad antingen av det jag håller på med eller boken. Så sådana böcker vill jag läsa i pappersform. Åsså måste jag välja medium, jag kan inte läsa en bok och sedan lyssna på den, för då blir det som två helt skilda böcker.

Och jag håller med Johanna/bokidioten, de är för dyra! Men tacka vet jag bibblan :)

/Camilla

2007-03-18 @ 15:50:31
URL: http://camillasboklada.blogg.se/
Postat av: Ika

Jag tycker att ljudböcker är ett jättebra komplement till de vanliga böckerna. Lyssnar på 1-2 böcker i månaden, oftast medan jag diskar, lagar mat, hänger tvätt eller lägger pussel... För mig tycker jag att det funkar jättebra att lyssna samtidigt som jag gör något med händerna. Det blir roligare att diska, och ibland upplever jag att jag får ut mer av en viss typ av böcker för att jag lyssnar på dem istället för att läsa själv. Ibland är det lättare att släppa verkligheten och verkligen gå in i boken när man får lyssna och låta den rinna in i öronen.

2007-03-19 @ 00:02:03
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/
Postat av: Johan

Jag klarar inte av det. Alls.
http://mansken.blogspot.com/2007/01/ljudbcker.html
//JJ

2007-03-21 @ 13:52:15
URL: http://mansken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0