Kung Oidipus

134182-16

Nu har jag läst min tredje pjäs för i år, Kung Oidipus av Sofokles. Eftersom den fanns i samma bok som Elektra så kändes det naturligt att läsa även denna.

Den här pjäsen handlar alltså om Oidipus som föds i Thebe som son till konung Laios och drottning Iokaste. Det spås av Gudarna att han skall döda sin far och gifta sig med sin mor och därför lämnas han bort av sina föräldrar som liten.
Men när han blivit vuxen kommer han åter till Thebe, blir kung och gifter sig med Laios änka Iokaste. De känner naturligtvis inte till sitt släktskap!
När pjäsen tar sin början har pesten kommit till Thebe och det sägs att den ska försvinna när man funnit kung Laios mördare. Budbäraren Kreon säger att mördaren finns i Thebe och Oidipus blir förstås bestött. Men när Kreon berättar att Laios mördades i en T-korsning minns Oidipus att han faktiskt slog ihjäl en man i en T-korsning när han var på väg till Thebe. Iokaste förstår nu att Oidipus är hennes egen son och hon hänger sig. Oidipus blir förtvivlad när sanningen går upp för honom och han sticker ut sina ögon med hjälp av en av Iokastes praktnålar hon varit smyckad med.
Pjäsen slutar med att han blödande visar sig för sitt folk och sedan flyr han staden.

Av dessa tre pjäser jag nu läst på rad var det här den sämsta av dem. Man kastades in i hamdlingen så fort och jag fattade inte bakgrunden till historien först. Den var även lite jobbig att läsa emmelanåt. De långa monologerna från både Oidipus och kören som finns vid sidan om var dryga och svårlästa. 2 av 5 möjliga blir det bara för den här pjäsen. Nu känner jag att jag är mättad på pjäser för ett tag framöver! Nu väntar jag tills nästa Temapjäs!

Sofokles har skrivit;
Aias
Antigone
Elektra
Filoktetes
Kung Oidipus
Kvinnorna i Trachis
Oidipus i Kolonos

Kommentarer
Postat av: Klara

Hej! Har precis läst Kung Oidipus, men jag läste den under min utbildning till svensklärare och vi bearbetade den ganska mycket. Jag tyckte den var spännande och dramatisk. Men läsupplevelser bygger ju på så oerhört många parametrar som ligger utanför texten i sig.
Har annars upptäckt att många av Shakespeares pjäser är väldigt kul att läsa, och lagom korta. Har iaf lyckats motverka en del av min tidigare ovilja att läsa pjäser överhuvudtaget.
Lycka till med läsningen!

2007-04-04 @ 09:31:11
URL: http://klarastext.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0