Hur beläst är du?

När jag tittade in hos Cia idag blev jag tipsad om en riktigt rolig sida, Lists of best heter den. Där finns en kategori som heter Books där man bla kan kolla hur många nobelpristagare man har läst eller hur många böcker av "1001 books you must read before you die" du lyckats läsa!

Där finns flera andra roliga listor att pyssla med. Du kan även göra en alldeles egen! Jag testade de två ovannämnda. Inga lysande resultat precis. Jag har ju redan erkänt att jag inte läst några nobelpristagare, men att den där andra listan skulle gå så dåligt... Hade kanske läst 2-3 st av alla 1001 böckerna. Flera av dem står dock olästa i bokhyllan så kanske jag kan få ½ poäng för dem åtminstone. Nåja, får väl göra om listan om ett tag och se om jag blivit mer beläst då!?

Hur gick det för dig?


Kommentarer
Postat av: Pi

Oj, orkade du gå igenom hela listan? Jag tittade igenom de första 100. Hade väl läst 8-9 av dem. Men jag vet redan att jag inte håller med listan. Inte behöver man läsa två Paolo Cuelho-böcker innan man dör? Inte om man bara ska läsa 1000 böcker. Tycker jag...

2007-03-05 @ 23:37:02
URL: http://gemen.blogg.se
Postat av: Em

Kul med den här typen av grejer! Jag hade läst 3 av nobelpristagarna och 34 av böckerna på 1001-listan. Inte vansinnigt många, men mer än jag hade väntat mig.

Håller förresten med Pia om att Paulo Coehloböckerna inte hör hemma på en sådan här lista.

2007-03-06 @ 07:54:31
Postat av: Johanna/bokidioten

Jag kunde inte motstå listan jag heller... och jag var också kritisk mot en del av urvalet. Jag har läst 9% av böckerna på listan, men jag undrar hur många jag kommer ihåg - eller fått behållning av.

2007-03-07 @ 08:26:55
URL: http://www.bokidioten.blogg.se
Postat av: Ika

2 % lästa av den aktuella listan, har dock bara drygt en cd kvar av ljudboksversionen av en av listans titlar, så kanske jag snart ökar min procentuella andel lite? :) Jag tycker att listan är en rätt kul grej, men inget att ta allt för seriöst. Urvalet är trots allt ganska ensidigt, med stor tonvikt på engelskspråkig litteratur.

2007-03-19 @ 00:07:33
URL: http://cassiopeia81.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0