Elektra

134182-16

Jaha, det gick ju snabbt. Sofokles pjäs Elektra blev utläst på bara någon timme nu i vårsolen. Glatt överraskad. Kan ju vara värt att ge den här sortens litteratur ett ärligt försök kanske. Hade det inte varit för den här idén med Temaåret 2007 så hade jag aldrig fått för mig att läsa pjäser.

Pjäsen handlar alltså om Elektra som är dotter till kung Agamemnon. Han har dödats av sin fru och hennes nya älskare Aigisthos. Elektras bror Orestes har räddats undan och växer upp på annan ort med en annan familj. Elektra lever i Mykene tillsammans med sin fars mördare och hoppas att Orestes skall komma och hämnas fadern.
Pjäsen tar sin början när Orestes kommit till Mykene med sitt eget dödsbud till Elektra. Elektra sörjer djupt sin brors död och försöker istället övertala sin syster Chrysothemis att de skall hjälpas åt att döda sin mor, men systern avråder. Elektra bestämmer sig för att själv skrida till verket. Men innan hon göra någoting avslöjar Orestes sig själv och att han bara iscensatt sin egen död. Han dödar nu modern och pjäsen avslutas när hennes älskare kommer hem och finner henne död.

Jag trodde att Elektra skulle vara mer svårläst än vad den faktiskt var. Men det var nog tur att jag läste inledningen som sammanfattar hela historien innan jag började läsa. Men som sagt, jag är glatt överraskad av det här. Ger den 3 av 5 möjliga om man nu kan sätta rättvisa poäng på ett sånt här verk!? För att vara ett så gammalt verk, Sofokles levde mellan 496 och 406 fKr, känns den ändå relativt aktuell!

Som ni ser innehåller den här boken även pjäsen Kung Oidipus och jag kan inte annat än erkänna att jag är lite nyfiken på den också. Har ju trots allt lånetid till 25 april på boken!

Sofokles har skrivit;
Aias
Antigone
Elektra
Filoktetes
Kung Oidipus
Kvinnorna i Trachis
Oidipus i Kolonos

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0