Låt den rätte komma in

134182-27

John Ajvide Lindqvists skräckroman Låt den rätte komma in lämnade mig inte besviken. Snarare tvärtom... Jag vill bara ha mer!

Handlingen utspelar sig i byn Blackeberg under två höstmånader 1981. En pojke hittas mördad och tömd på blod i en närliggande by och rykten om ritualmord sprider sig snabbt. Ingen anar vad det verkligen är fråga om. 
Vi får också träffa den mobbade skolpojken Oskar som fascineras mycket av mordet. Samtidigt flyttar det in en ny tjej i porten bredvid Oskars och de blir snabbt vänner. Men någonting är mystisk med den nya flickan... Varför kommer hon bara ut på natten?
  

Som sagt, jag är väldigt imponerad av sättet boken är skriven på. Ett så overkligt tema som ändå känns så verkligt. Mycket bra bok. Kan varmt rekomendera. 4 av 5 möjliga!

John Ajvide Lindqvist har skrivit;
Låt den rätte komma in 2004
Hanteringen av odöda 2005
Pappersväggar 2006

Kommentarer
Postat av: H

Kul att man kan tycka så olika. En kompis till mig var också helt lyrisk över den här boken, och jag kastade mig naturligtvis över den eftersom hon i vanliga fall inte läser så mycket.



Men jag blev tyvärr besviken. Jag gillar visserligen språket, men tyckte inte att storyn höll hela vägen. Antagligen hade jag för höga förväntningar på boken. Synd.

2008-08-09 @ 00:40:31
URL: http://bokar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0