Sagan om ringen

134182-11

Jag har länge varit nyfiken på genren fantasy, men har inte kommit mig för att testa ännu. Men när jag hittade Sagan om ringen böckerna på Bokus för endast 21 kr för ett tag sen, kunde jag ju inte låta bli att köpa dem!

Så ja, nu har jag läst ut J.R.R Tolkiens första bok Sagan om ringen i triologin om Härskarringen.

Det är fest hos hoberna, ett småväxt folk som vill leva i lugn och ro med skummande öl och goda historier. Men i deras ägo finns en märkvärdig ring. Härskarringen, som kan förvandla gott till ont. Långt bort i skugglandet Mordor gör den onde trollkarlen Sauron upp planer på att erövra ringen. Hoberna har bara en utväg - att förstöra ringen i Domedagsklyftan. Ett litet utvalt sällskap med hoben Frodo i spetsen ger sig iväg på det ödesdigra uppdraget, en vandring fylld av äventyr och fasor.

Jag har naturligtvis sett filmerna om Härskarringen och gillade de sådär ärligt talat. Tyckte de var ganska svåra med många krångliga namn osv. Hade egentligen inte så höga förväntningar nu när jag påbörjade boken eftersom jag hört från flera håll att de är sega och svåra att ta sig igenom. Men nästan direkt när jag började läsa var jag som uppslukad. Läste och läste. Man förstod allting på ett helt annat sätt i böckerna. Men jag är ändå glad att jag såg filmerna först då man nu hade lättare att se allting framför sig. Jag är faktiskt beredd att ge denna första bok i serien 5 av 5 möjliga!



Nu ikväll såg jag första filmen en gång till. Och den här gången fängslade den mig på ett helt annorlunda sätt. Jag tar verkligen tillbaka det där jag sa om att filmerna bara är sådär! Med spänd förväntan påbörjar jag nu andra delen i triologin.

J.R.R. Tolkien har bla skrivit;
Sagan om ringen
Sagan om de två tornen
Sagan om konungens återkomst
Bilbo - En hobbits äventyr
Silmarillion
De förlorade sagornas bok 1
De förlorade sagornas bok 2
Sagor från Midgård

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0