Tärningsspelaren

134182-40

Den mest märkliga och absurda bok jag någonsin läst!! Tärningspelaren av Luke Rhinehart.

Boken gavs ut första gången 1971 och är en självbiografi där den vålmående psykiatrikern och familjefadern Luke Rhinehart börjar lägga hela sitt liv i tärningens händer. Först börjar det som små ganska oskyldiga alternativ som han skall utföra, men senare blir det större och större saker han skall göra. Det är allt från olika roller han skall spela, våldtäkt, ja tom mord han skall begå. Han drar in fler och fler människor i sin absurda lek.

Som sagt, någon märkligare bok än den här har jag aldrig någonsin läst och kommer förmodligen aldrig heller att läsa! Många gånger under bokens gång tvivlar jag på om det verkligen är en självbiografi eller om allt bara är nonsens. Är allt sant så är det ju totalt sinnessjukt. Det blir svårt att sätta betyg på den här boken för jag har så svårt att reda ut vad jag egentligen tycker om den... Den lämnar mig helt klart berörd... Nåja, jag slår till med 3 av 5 möjliga! Men absolut är det en kultbok som tillhör högen med böcker som alla borde ha läst!


>>Vem som helst kan bli vem som helst<<

Kommentarer
Postat av: Boktokig

Började läsa den... men läste bara en bit. Var inte på humör för att läsa den just då och sedan skulle den tillbaka till biblioteket. Jag kanske får ta och låna den igen...

2007-12-30 @ 11:19:09
URL: http://boktokig.blogg.se
Postat av: Boktokig

Ja, jag tror att "Flickan som älskade Tom Gordon" kan vara en bra bok att börja med. Fast det beror i och för sig på vad man är ute efter. Vill man ha en massa monster och övernaturligheter så bör man nog läsa en annan bok. Det här var en "vanlig bok", kan man säga. Jag kommer ihåg att jag tyckte Pestens tid var väldigt bra och Varsel. Eldfödd och Död zon är två andra favoriter.

2007-12-30 @ 12:52:03
URL: http://boktokig.blogg.se
Postat av: Ivana Eklund

Jag köpte den på bokrean förra året, men ännu inte läst den - antar att den rätta sinnesstämningen behövs :-)

2008-01-03 @ 08:19:50
URL: http://andten327.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Det är ingen riktig självbiografi författaren heter george cockcroft. Som författaren själv sagt så är det bara nonsens

2008-05-30 @ 02:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0