Gåtornas palats

134182-2

Ikväll läste jag ut Dan Browns Gåtornas palats. Vilken underbar författare han är! Det här var den fjärde boken som kom ut på svenska och jag har naturligtvis läst allihop! Började läsa Da Vincikoden och efter den var jag helt fast!

The National Security Agency (NSA) är en topphemlig organisation, mycket mäktigare än CIA. När NSA:s oslagbara dator TRANSLTR hittar en kod den inte kan forcera kallar man in sin bästa kryptoanalytiker, den briljanta Susan Fletcher.
Det hon upptäcker sänder chockvågor genom maktens korridorer. NSA hålls som gisslan - inte med hjälp av vapen utan med en kod som är så komplex att om den släpps fri skjuts hela USA:s underrättelsetjänst i sank.
Två händelsekedjor sätts snabbt igång - Susan söker förrädaren inom NSA:s väggar, och hennes fästman, David Becker, skickas av NSA till Sevilla i en intensiv och farlig jakt på ringen som har kodens lösning ingraverad.
Snart går det dock upp för Susan att hon står i en härva av hemligheter och lögner. Hon slåss inte bara för sitt land utan också för sitt eget och Davids liv.

Precis som hans tidigare böcker är det här en bok som fångar mig redan efter ett par kapitel. Det är en riktig bladvändare. Otroligt svår att lägga ifrån sig! Det är ett behagligt tempo genom hela boken och i slutet trappas spänningen upp ytterligare. Alla Browns böcker är uppbyggda på samma sätt; korta kapitel som slutar så spännande att man bara måste läsa vidare.Lättlästa böcker som går fort att ta sig igenom!Den får absolut 5 av 5 möjliga!

Dan Browns böcker har skrivits i följande ordning;
Gåtornas palats (1998)
Änglar och demoner (2000)
I cirkelns mitt (2001)
Da Vincikoden (2003)

Böckerna har dock givits ut i annan ordning här i Sverige. Lite tokigt egentligen! Nu väntar jag med spänning på nya underverk från denne man!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0