Max potta - Barbro Lindgren

Bokdjungelns utmaning rullar vidare och månadens tema är Världens barnsligaste bok. Omröstningen är nu avgjord och boken som blivit utsedd ser ni ovan. Alltså Max potta av Barbro Lindgren.

Boken handlar om Max. Han vill inte sitta på pottan! Men det vill hans vovve göra!

Här kan ni se vad jag tyckte om dessa böcker 2008 när jag skulle introducera dem för min då nästan 1-åriga son. Han är idag 4 år och har inte läst en enda Maxbok sedan dess. Inte heller min dotter som nu är 15 månader kommer att få lyssna på dessa böcker. Jag tycker dem är rena smörjan! Språket är bara löjligt och inte ett dugg utvecklande eller lärorikt för barnet.
Nä, dem här böckerna åkte ut från hyllan illa kvickt!

Så är det då Världens barnsligaste bok? JA! Det skulle man väl kunna säga. Språket är ju otroligt barnsligt.
Men ska man se barnsligt som något positivt, som jag tänkte mig med utmaningen, så är det här verkligen ingen bok som jag vill ge en sådan utmärkelse. Då röstar jag heller för klassiker som Astrid Lindgren, Mamma Mu, Alfons Åberg, Jan Lööf osv. Det är sådanan böcker som pryser vår barnbokhylla!

Kommentarer
Postat av: Bokdjungeln

Hahhaa, underbart inlägg. Jag tillhör nog den skaran som ändå tycker om boken. Men får väl se när jag har läst om den. :-)

2012-01-16 @ 20:19:01
URL: http://bokdjungeln.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0