I den innersta kretsen - Viveca Sten

Viveca Sten knep förstaplatsen på Bokustoppen med den tredje boken i Sandhamnsserien, I grunden utan skuld, under en vecka i början av året. Men eftersom jag har fobi för att inte läsa böcker i rätt ordning valde jag nu att läsa andra boken i serien istället, nämligen I den innersta kretsen.

En solig dag i juli månad går startskottet för båttävlingen Gotland runt. Precis i samma ögonblick skjuts en man till döds. Och inte är det vilken man som helst. Det är Oscar Juliander som mördas, ordförande för segelsällskapet och även en framgångsrik advokat.
Precis som i första boken är det Thomas Andreasson som får fallet på sitt bord. Till sin hjälp har han också barndomsvännen och juristen Nora.

Mördaren har lyckats försvinna bland alla folk och båtar och tiden går... När sedan ytterligare en man i segelsällskapets styrelse mördas blir det panik i poliskåren. Vem står näst på tur?

Jag har läst att många bokbloggare tyckte bättre om debuten än den här uppföljaren, men där är jag inte beredd att hålla med. Jag upplevde den här historien mer välskriven och spännande! Ett oväntat slut som jag inte alls hade kunnat räkna ut i förväg! Precis som i debuten. Att man även för följa Thomas och Noras privatliv tycker jag håller intresset uppe för handlingen. Nora har vid sidan om utredningen fullt upp med att hålla ihop sin familj och har fått ärva ett fint hus som maken nu vill sälja för miljonbelopp. Nora vill dock behålla det och konflikten är ett faktum. Och så Thomas som har ihop det med 25-åriga Carina, men som nu mer och mer drar sig undan från henne... Många spännande trådar som gör att jag helst vill läsa tredje boken nu nu nu! Och dessutom är ju fjärde boken också på g!


Jag har skrivit om I de lugnaste vatten här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0