I de lugnaste vatten - Viveca Sten

Viveca Sten var en ny bekantskap för mig och det var hon som var juni månads författare i Enligt O:s deckarutmaning. Hennes första bok heter I de lugnaste vatten - en debut med mittemellanbetyg skulle jag nog säga!



Boken utspelar sig i Stockholms skärgård, närmare bestämt Sandhamn. Historien tar sin start när en död man flyter iland invirad i ett fiskenät. Bara ett tag här efter hittas även hans kusin död - troligtvis mördad - på samma skärgårdö. Har de båda fallen något samband eller är det bara en tillfällighet? Det blir polisen Tomas Andreasson som kopplas in på fallet. Vid sin sida har han Nora, en barndomsvän som numera arbetar som jurist och som är sommargäst på ön.

En helt okej debut, men inte mer än så. Är ganska lik andra kriminalroaner och jag tycker inte den sticker ut något nämnvärt. Men visst gav den lite mersmak. Jag har ju även bok nr 2 stående i bokhyllan men det får bli ett senare projekt! Nåväl, historien är trots allt ganska spännande och slutet var för mig helt oväntat. Miljöbeskrivningarna är mysiga och det är intressant att handlingen även kretsar runt Tomas och Noras privatliv. Det håller intresset uppe!
Stens böcker kommer att visas som miniserie i TV4 under hösten och det ska absolut följas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0