Passageraren - Steffen Jacobsen



Den här boken fick jag som recensionsexemplar för väääldigt längesedan. Av någon anledning blev den bara stående i bokhyllan. Tyckte nog att den kändes lite "manlig"... Men nu när det var dags att läsa något från Danmark i Nordiska utmaningen så plockade jag fram den och dammade av den!

Jacob Nellemann ger sig ut på jakt i skogen en tidig morgon, men återkommer aldrig hem igen. Istället återfinns han död, dödad av en pil i bröstet. Till en början ter sig det hela som en tragisk jaktolycka, men det är något som inte riktigt stämmer. Kommisarie Robin Hansen får fallet på sitt bord och mycket riktigt får han upp ett spår - Ett spår som leder utredningen ungefär ett år tillbaka i tiden, till båten Nadirs förlisning utanför Svalbard när en kvinna omkom och två män, varav den ena var Nellemann, mirakulöst överlevde. Kan dessa båda händelser verkligen ha något gemensamt och vad hände egentligen under den ödesdigra seglatsen?

Det här var Jacobsens debut och vad jag vet har han inte gett ut något mer efter denna ännu. Nog var den nog lite "manligt" skriven trots allt. Det är nåt med språket och beskrivningarna av miljöer och personer som gör den lite hård och grabbig. Men jag gillar den trots detta. Det är ett bra flyt i historien och det var svårt att gissa vem som var den skyldiga.. Kommer det fler böcker i samma stil kan jag absolut tänka mig att ge Jacobsen ännu en chans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0