Sanning eller konsekvens - Annika Thor

Jag har ju som bekant hängt på Den Prisbelönta utmaningen hos Hundöra. Jag valde att inrikta mig lite på ungdomsböcker och valde således Auguistpriset. Annika Thors bok Sanning eller Konsekvens blir först ut. Den fick Augustpriset 1997.


Boken handlar om 12-åriga Nora. Hon har ett långt sommarlov bakom sig och ska nu börja i sexan. Lagom till skolstarten smittas hon med vattkoppor av sin bror. När hon några veckor senare kommer tillbaka till skolan har bästisen Sabina funnit en ny bästa vän, Fanny. Sabina vill nu bara umgås med de häftiga och har börjat sminska sig och gå på fester.
Nora har ingen att vara med. Ingen, förrutom Karin, som är klassens tönt.
Nora försöker på alla sätt och vis splittra Sabina och Fanny. När hon blir bjuden på Fannys fest tror hon att hon har lyckats men det hela slutar i katastrof!

Minns att jag läste den här boken när den var ny. Då var jag 14 år och gick i åtonnde klass. Sanning eller konsekvens är inte på något sätt en bok med en unik handling för det är det här som är vardag när man är i den där känsliga åldern. Man känner igen sig i mycket - även om det nu är många år sedan man själv befann sig där. Jag tycker boken var bra! Den har ett viktigt budskap. Slutet lämnas öppet men inger samtidigt ett hopp för vad som kanske kan komma att hända.

Kommentarer
Postat av: Hundöra

Det var så länge sedan jag läste boken att jag inte kom ihåg vad den handlade om. Visst finns det en filmatisering av boken?

2012-01-10 @ 20:53:17
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/
Postat av: Therese

Ja, den finns som film också! Tror att jag har sett den också för längesen, när den var ny.

2012-01-10 @ 22:36:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0