Minaret - Leila Aboulela

Jag ligger lite efter på 2011 års Jorden runt. Men nu har jag läst
ut boken Minaret och lämnar därmed Afrika bakom mig.

Den här boken utspelar sig i Sudan, men också i England. 
Boken jag, Najwa, lever ett rikt liv bland Sudans överklass.
Men så en dag händer det något som gör att hon måste fly
från landet. Hon hamnar i London och blir nu själv det
osynliga hembiträdet som får tjäna andra. Människor som
hon tidigare sett ner på blir nu hennes närmaste vänner.


Det här var en lyckosam läsupplevelse. En bok jag aldrig
hade läst om det inte hade varit för den här utmaningen.
Bokens språk är nästintill poetiskt och det känns i stort sett
självupplevt. Aboulela är själv från Sudan och har även studerat
i London så visst finns erfarenheten!
Kapiteln skiftar mellan nutidens London och dåtidens Sudan.
Mest gillar jag avsnitten om London.
Handlingen är långsam och lite mysig. Jag gillar absolut det
här lågmälda sättet som Aboulela driver handlingen framåt på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0