Den ovillige fundamentalisten - Mohsin Hamid


I april månad befann sig Lyrans resesällskap i Asien. Jag har hamnat lite efter på resan, men nu har jag läst Den ovillige fundamentalisten och lämnar därmed Asien och far vidare till nästa resstopp, Oceanien. Det här har varit en högst aktuell bok eftersom det i år är precis 10 år sedan terrorattentatet mot World Trade Center den 11 september 2001.

Boken handlar om Changez, en pakistanier som berättar sin historia för en tyst och något besvärad amerikan på ett café i Lahore i Pakistan. Före den 11 september 2001 var Changez en lyckad pakistansk man med en fin universitetsexamen från Princeton, ett bra jobb på Manhattan, en elegant flickvän och massor av amerikanska vänner. Men efter den 11 september 2001 förändrades allt och alla vänder honom ryggen...

Det här var en halvdryg bok som dock gick snabbt att läsa. Den är skriven i monologform och efter ett tag blir det tjatigt och jag tröttnar lite på språket.
Som jag skrev inledningsvis är det här en högst aktuell bok och den kunde lika gärna ha varit en självbiografi.
Jag tycker om Changez och förfäras av hans öde.
Det här är författarens andra roman, men jag kommer förmodligen inte att läsa fler. I allafall inte den närmaste tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0