Uppdrag: Skyddsängel - Arto Paasilinna

Så har den startat, Nordiska utmaningen på Dantes bibliotek. Månadens
författare skulle således vara finsk och jag valde att läsa Arto Paasilinnas
bok från 2008, Uppdrag Skyddsängel.

Religionslektorn Sulo Auvinen avlider vid en ålder av 82 år.
En solig vårdag samlas 500 änglar i Kerimäki kyrka för att genomgå
grundkursen i Skyddsänglaskap. Sulo Auvinen är en av deltagarna.
Efter kuursen bestäms det att Sulos första uppdrag ska vara som
skyddsängel åt kaféägaren Aaro från Helsingfors. Sulo tar sig an
sitt första uppdrag med stor iver. Dessvärre var Sulo ganska klantig
under sitt jordeliv och denna egenskap tycks ha följt med honom till
himlen också...
Vad som skulle vara ett lätt första uppdrag blir istället rena katastrofen!

Kanhända var det här det första jag läst från Finland?! Kan inte dra mig till minnes någon annan finsk författare jag läst.
Det här var mycket underhållande och samtidigt lite tänkvärt. Änglar, finns dom?
Jag blir absolut intresserad av att läsa mer av Paasilinna. Kan väl bli vid ett senare tillfälle kanske eftersom Finland kommer återkomma igen i utmaningen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0