Midvinterblod - Mons Kallentoft

Så har då även jag stiftat bekantskap med den omskrivna Mons Kallentoft. Han knep ju en förstaplats på Bokus Pockettopplista tidigare i år med sin Vårlik. Men jag har valt att starta med hans debut Midvinterblod istället. Midvinterblod är alltså den första boken med Malin Fors i huvudrollen och den kom ut 2007. Kallentoft ingår ju också i min Boktolva för i år!

Det är isande kall vinter i Linköping och en man hittas hängd
i ett träd ute på en slätt. Fallet hamnar på bordet hos polisen
Malin Fors och hennes kollegor. Offret visar sig vara bygdens
välkända Bollbengan. Tjock, ensam och utanför. Vad man brukar
kalla för ett original. Vem kan ha velat honom något så illa?
Efterhand som utredningen pågår får polisen fram flera olika
tips på eventuella tänkbara mördare. Några tonårsgrabbar
som brukade trakassera offret, ett asatroende sällskap,
bröderna Murvall vars syster blev våldtagen och svårt
misshandlad för flera år sedan osv osv.. Malin själv är frånskild
och har delad vårdnad om den 13-åriga dottern Tove. Ensamheten
tar sig uttryck i att hon jobbar för mycket och inte tar hand om
vare sig sina relationer eller sig själv.

Gillar Gillar Gillar!! Det här är mörkt, spännande och går med ett rasande tempo. Jag hade svårt att sluta läsa och det blev många sena kvällar i sällskap med Malin Fors. Lagom många lösa trådar genom hela handlingen. Jag hade mina aningar om hur det skulle hänga ihop i slutet, men själva upplösningen var ändå ganska oväntad.Språket är rappt men ändå detaljerat och välskrivet. Retar mig dock lite på styckena där den mördade Bengt Andersson gör sin röst hörd. Detta gör nästan historien lite overkligen och hade inte behövt vara med alls!

Jag kommer absolut fortsätta serien om Malin Fors! Ingen tvekan om den saken!


Kommentarer
Postat av: Monika

Nästa bok, Sommardöden, tyckte jag var ännu bättre. Kan fortfarande komma ihåg känslan jag hade när jag läste den :)

2011-11-24 @ 12:40:48
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: Therese

Oj Monika! Det låter ju hur bra som helst! Har så mycket annat just nu i läshögen, men Sommardöden står i bokhyllan så alltför länge ska den inte behöva stå och damma! =)

2011-11-24 @ 20:21:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0