Annie John - Jamaica Kincaid

Lyrans resesällskap, i allafall jag, lämnar nu Sydamerika och därmed också boken
Annie John.

Annie John växer upp som ensambarn med en äldre frånvarande far och
en ganska ung mor. Hon är i 10-årsåldern när boken tar sin början och
hon älskar och avgudar sin mor. Men så plötsligt händer någonting. Annie
John kommer in i puberteten och tycks göra revolt. Plötsligt vänds hennes
känslor till modern och hon börjar avsky henne. Itsället inleder hon
relationer med jämnåriga flickor i skolan.

Är det här en självbiografi? Jag vet inte..? Men det känns bitvis så.
Det är lättläst och ganska enkel. Precis som en del andra bokbloggare har tyckt
kan jag känna att det fattas någonting... Det går så snabbt allting! Man får aldrig veta vad som föranleder Annie John beteende. Hennes barndom tycks ju lycklig!? Nä, Annie John är ingen person jag sympatiserar med, eller tycker synd om.
Den här boken gör mig inte heller sugen på att läsa fler av Kincaid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0