En munter begravning - Ljudmila Ulitskaja

Även i år åker jag med på Lyrans Jorden runt. Vi srtar årets
resa i Östeuropa och jag har precis läst färdigt En munter
begravning
.

Den ryska judiska konstnären Alik ligger på sin dödsbädd i
en ateljé på Manhattan. Vid sin sida har han frun Ninka, ett
flertal forna älskarinnor och ett antal vänner. Alik blir sämre
och sämre i augustihettan och Ninka gör allt för att hålla
honom kvar i livet. Hon smörjer honom med örter, kallar på
olika läkare och envisas med att vilja döpa honom. Ett sånt
spektakel är dock inte Alik intresserad av!


En ganska tystlåten bok tycker jag. Lättläst, men ändå ganska
djup. Det är ständig rörelse i lägenheten på Manhattan. Människor
kommer och går... Det är så många olika personer som gestaltas i
handlingen och jag har svårt att hålla isär alla namn. Upplever
boken en aning rörig och jag får aldrig riktigt grepp om den!
Nej, det här är inget jag kommer rekomendera till någon annan!

Kommentarer
Postat av: Emmas Bokhylla

Jag tycker att den verkar bra, gillar ibland de dar lagmalda en massa - man kommer langsamt narmare karnan!

2011-05-17 @ 14:19:29
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0