Sju stenar till den otrogna hustrun av Vénus Khoury-Ghata

Nu har jag varit en vända till Libanon i Lyrans Jorden Runt. Valde att läsa Sju stenar till den otrogna hustrun.

En kvinna lämnar sitt liv i Paris och kommer som biståndsarbetare till en fattig liten by vid öknens rand. Här möter hon en rad sorgliga kvinnoliv fyllda av svek och förtryck. Det uppstår en vänskap mellan henne och Noor, en kvinna som väntar på att stenas till döds efter att hon blivit våldtagen och dessutom gravid med mannen ifråga. Hennes man och söner har alla vänt henne ryggen. Främlingskan som kvinnan kallas gör allt som står i hennes makt för att fria Noor från det väntande dödsstraffet. Till slut lyckas hon skjuta upp steningen tills dess att barnet har fötts...

Det är alltid intressant att läsa om andra kulturer, men det är svårt att förstå att detta händer dagligen där borta. Det är en bok som upprör, men som samtidigt inger hopp om framtiden.  
Jag fastnade ganska omgående för det vackra och liksom flygande språket i boken. Att Främlingskan hela tiden benämndes som Du störde mig dock en del.

Kommentarer
Postat av: Emmas Bokhylla

Jag tycker att den later oerhort stark, jag skulle garna lasa den!

2011-07-15 @ 11:18:02
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0