Utmaningar under 2012

Här är utmaningarna jag tänker engagera mig i under 2012;

Nobelpristagarutmaningen
1. Hermann Hesse januari till mars
2. Albert Camus mars till maj
3. Mario Vargas Llosa maj till augusti
4. Dario Fo augusti till oktober
5. Wisława Szymborska oktober till december

Världens...bok
1. Charles Dickens - En julsaga (december 2011)
2. Max potta - Barbro Lindgren (januari 2012)

Prisbelönt utmaning
1. Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl och Kinna Gieth (Fick priset 1992)
2. I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell (Fick priset 2003)
3. Sanning eller konsekvens av Annika Thor (Fick priset 1997)

November 2011: Finland
December 2011: Island
Januari: Färöarna
Februari: Danmark
Mars: Norge
April: Åland
Maj: Finland
Juni: Island
Juli: Grönland
Augusti: Norge
September: Danmark

Strindberg
För att uppmärksamma att det 2012 är 100 år sedan August Strindberg avled startar Ord och inga visor en utmaning där man läser 3-4 verk av Strindberg under året! Det ska väl funka!? Jag har sedan tidigare läst Röda rummet.

BokusToppen
Jag kommer fortsätta med att läsa ettorna på Bokus Pockettopplista. Mest för att det aka bli lite nyare litteratur också!

Kvarvarande från 2011
Jag ska försöka läsa ikapp så mycket som möjligt av det som återstår från 2010 och 2011 också!


Tipsa mig gärna om fler utmaningar! Kanske har jag missat något kul!!??

Kommentarer
Postat av: violen

Jag hakar ju på din nobelprisutmaning i år igen, även om 2011 blev en besvikelse.

Men en av mina favoriter är ju med nämligen Camus!



Jag är ju med i Nordiska och Världens xxx bok också.

Sen kör jag ju några helt egna också, funderar på att lägga upp det ungefär som din nobelprisutm. Deckare/ungdom/tyska/afrika/prisbelönta(lät kul!)/olästa svenska kvinnor/ osv. osv.



Gott nytt läsår önskar jag dig!



violen

2011-12-30 @ 23:54:08
URL: http://violensboksida.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0