Glasbruket - Arnaldur Indridason

Nordiska utmaningens land i december månad är som bekant Island. Och det såg jag
som ett perfekt tillfälle att testa Arnaldur Indridason som stått oläst i bokhyllan
jättelänge nu! Hans första bok som blivit översatt till svenska är Glasbruket och det är
den jag har läst.

En äldre man hittas mördad i sin lägenhet i Reykjavik. På hans kropp finns
ett meddelande, med största sannolikhet från mördaren - Jag är han.
Erlendur, som är kriminalpolis, kopplas in på fallet. När man undersöker
offrets lägenhet hittar man ett fotografi på en gravsten som visar sig
tillhöra en liten 4-årig flicka som avled 1968. Vad har hon med offret att
göra? Han levde ensam - utan vare sig fru eller barn.
Med hjälp av fotot lyckas Erlendur och hans kollegor nysta upp ledtrådar
som leder dem bakåt i historien och det hela blir en härva av nya brott,
gamla brott och familjetragedier.

Oj, det här var bra! Och vilket tempo. Det förvånar mig inte att Indridason fick pris för bästa nordiska deckarförfattare 2002. Detta var en av de bättre kriminalromaner jag läst. Snabbt och intensivt där varje kapitel slutar så spännande så att jag bara var tvungen att läsa vidare! Gick således snabbt att läsa ut den! Till en början hade jag lite svårt för alla isländska namn på personer och platser, men efter ett tag vande man sig vid det.
Jag har fler Indridason i bokhyllan och det lär nog inte dröja alltför länge innan jag läst dem också!

Nästa månad blir det Färöarna. Vad läser man då egentligen?

Kommentarer
Postat av: marie

Jag är också med i den nordiska utmaningen och det blev Indridason för mig med. Jag välde Kvinna i grönt. Riktigt bra den med! =)

2011-12-19 @ 19:41:27
URL: http://underbarabocker.blogspot.com
Postat av: Therese

Det låter bra det! Det får bli den boken nu framöver!

2011-12-20 @ 09:42:09
Postat av: Västmanländskan

Jag valde också Indridason. En favorit :)

2012-01-02 @ 09:06:45
URL: http://vastmanbok.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0