Alla namnen - José Saramago


José Saramago
är sist ut i årets Nobelpristagarutmaning. Jag har läst Alla namnen och blev glatt överraskad. Den var faktiskt riktigt bra. 1998 fick han Nobelpriset.

Historien handlar om José, en ensam man som arbetar på Det Allmäna Civilregistret. Där för han in personuppgifter på registerkort dagarna i ända. José bor vägg i vägg med sitt arbete och under nattetid smugglar han hem personuppgifter på diverse kända personer som han samlar i en slags klippbok. En natt råkar han av en händelse få med sig en okänd kvinnas registerkort hem. Han bestämmer sig för att hitta kvinnan och är beredd att gå hur långt som helst för att göra det!

Det här var en lågmäld historia. En fin berättelse om en ensam man. Med en gång känner jag att jag känner sympati för huvudpersonen José. Så osynlig i världen men ändå så stark och modig! Saramago skriver med ett vackert språk med långa meningar. Jag brukar annars ha lite svårt för sådana texter, men nä.. Jag tänker knappt på det, allt bara flyter på... Det här är verkligen en fantastisk berättelse och jag hoppas att fler får upp ögonen för den!

Kommentarer
Postat av: Josefin

Tack för tipset! Jag vill verkligen läsa fler böcker av Saramago. Han verkar genombra.

2012-04-18 @ 13:58:18
URL: http://nobelprisprojektet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0