Den blå rullgardinen - Agnes von Krusenstjerna

Juli till augusti var det tid att läsa Agnes von Krusenstjerna i Martinas utmaning klassiska kvinnor. Har dock legat lite efter så inte förräns nu fick jag för mig att läsa Den blå rullgardinen som är första delen av Fröknarna von Pahlen. Den här boken kom ut första gången 1930.
Otroligt synd att jag drog så länge på att läsa den för den var helt fantastisk! Nu bara måste jag fortsätta med resterande delar.
Sammanlagt består sviten av hela sju böcker. Jag skulle genast vilja fortsätta med andra boken, Kvinnogatan, men får nog lugna mig tills efter nyåret. Måste ju avsluta alla årets läsutmaningar nu!



I den här första boken är det framförallt 27-åriga Petra von Pahlen som är huvudpersonen. Hon bor ensam på Eka, en gård som hon fått ärva efter en gammal faster. Hennes brorsdotter Angela har blivit föräldralös och till allas förvåning och protester tar sig Petra an henne och hon får flytta in hos Petra på gården. De fäster sig genast vid varandra.
Ett flertal andra viktiga personer finns också med i handlingen. Elsa, en gammal skolkamrat till Petra, kommer plötsligt till dem och hon blir Angelas och grannbarnens lärarinna.
Johan von Pahlen, en lite udda figur som är släkt med Petra, Hans och Betty med sina barn i granngården, arrendatorn Tord Holmström och hans elaka fru Adele är också viktiga personer i handlingen.

Som sagt, det här var sannerligen en bok i mitt tycke och smak. Måste absolut låna resten av böckerna också! Kanske rentav införskaffa dem till bokhyllan!? Jag har i stort sett sträckläst hela den här första delen. Den är som en riktig saga. Ett verkligt levande och målande språk.
Hade det inte varit för den här läsutmaningen så hade jag aldrig läst dessa böcker så jag tackar Martina för det!

Kommentarer
Postat av: Martina

Varsågod! Jag tyckte också att den var bra. =)

2010-10-20 @ 18:37:22
URL: http://etthemutanbocker.blogspot.com/
Postat av: Therese

Jag sulle bara haft lite mer tid så man kunde börjat med nästa direkt! Men min "att-läsa-lista" är ju helt sjukt lååång...

2010-10-20 @ 18:50:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0