Stalins kossor - Sofi Oksanen

Första stoppet i Jorden runt på 8 böcker var Östeuropa och jag valde att läsa Sofi Oksanens debutroman Stalins kossor. Har läst om den på flera bloggar och den fångade mitt intresse.


Den här samhällskritiska romanen kom ut 2003. Huvudpersonen är Anna, men i tillbakablickar får vi även följa hennes mors och mormors liv i Estland under Sovjettiden. Anna växer upp i Finland med sin estniska mamma och finska pappa, Redan från barnaåren blir hon itutad att hon så långt det är möjligt skall förneka sitt estniska påbrå eftersom estniska kvinnor ses som horor. Detta sätter djupa spår under Annas uppväxt och hon drabbas av svåra ätstörningar och en otrolig rädsla för närmare relationer.

Jag har lite svårt för att bestämma mig för vad jag egentligen tyckte m den här boken. Från början upplevde jag den ganska rörg och som många andra störde jag mig på bokens struktur. Men ju längre in jag kom i handlingen desto lättare gick det att läsa, även om jag måste erkänna att kapitlen om Annas mor och mormors liv kändes lite ointressanta och oviktiga för bokens handling. Boken är väldigt personligt skriven och den känns väldigt självbiografisk, även om jag vet att den är påhittad. Vissa delar verkar ju dock vara helt självupplevda. På det stora hela en huffsat bra bok och jag är inte främmande för att läsa mer av denna författare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0