Herr Arnes Penningar - Selma Lagerlöf

Första boken ut i Martinas nya utmaning med skrivande svenskor är nu utläst. Det gick fort!

Boken är kort men väldigt händelserik. Jag gillar den skarpt från första stund. Boken handlar först och främst om Torarin, en fattig man som åker runt bland gårdarna och säljer fisk.
En dag när han besökt Solberga prästgård och den mycket förmögne Herr Arne, får han se hela gården stå i lågor. Det framgår ganska snart att det hela är en mordbrand och alla på gården är döda, alla utom en. Herr Arnes kista med alla penningar visar sig vara stulen.
Torarin finner Elsalill, flickan som överlevt branden, och tar henne med sig till Marstrand.
Det hela kompliceras väldigt när hon ovetande blir förälskad i en av mördarna, sir Archie. Han vill ta med henne tillbaka till Skottland, men kärlekshistorien ställs på sin spets när Elsalills döda fostersyster uppenbarar sig och sanningen om vilka som mördat folket på Solberga kommer fram.

Det är nog handlingen i stora drag det.. Som sagt, en kort och väldigt lättläst historia som jag varmt kan rekomendera! Välskriven och genomtänkt. Har även läst mig till att den baseras på en verklig händelse som Lagerlöf hört berättas i trakterna av Solberga. Intressant... Boken innehåller ju dock en hel del mystik så man får väl ta det där med en nypa salt!
Selma Lagerlöf överträffade faktiskt mina förväntningar även den här gången och jag läser mer än gärna fler av hennes verk.

Tidigare läst av Lagerlöf;
Den heliga natten och andra julberättelser
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0