Flicka möter pojke - Ali Smith

Jag bestämde mig ju för ett tag sedan att hänga med i den så
 kallade Mytserien, där utmaningen var att läsa minst en av
böckerna som ingår i serien. Jag valde att läsa Flicka möter
pojke
som är skriven av Ali Smith eftersom jag tyckte den
verkade tilltalande.

Myten som boken bygger på är berättelsen om Iphis som
från början kommer från Ovidius. Iphis föds som flicka, en 
oönskad flicka, och undkommer döden eftersom hennes mor
låtsas att flickan är en pojke. Iphis uppfostras som pocke
och ingen misstänker någonsin att hon i själva verket är
icka. Hon blir kär i sin bästa väninna Ianthe och när bröllopet
stundar grips hon av svå ångest och ber till gudarna at hon
skall kunna tillfredsställa sin älskade. Ett under sker då och
hon förvandlas till pojke på riktigt.

Ali Smith berättar i den här boken om systrarna Imogen och
Anthea som arbetar på en reklambyrå där allt är tillåtet, även om det är omoraliskt. En dag korsas deras väg av den graffitimålande pojkflickan Robin och Anthea blir förälskad direkt.
Imogen kämpar vidare på företaget Pure för att försöka göra karriär i männens värld. Hon träffar Paul, och blir förälskad även hon.

Det här är en lite komplicerad bok som jag inte riktigt fick grepp om från början. Anthea och Imogen turas om i olika kapitel att berätta sina historier. Men det är en bra och intressant bok som tar upp ämnen som genus och homosexualitet på ett spännande sätt. Bokens 150 sidor går snabbt att läsa ut och jag läser gärna mer av denna författare lite längre fram.

Eftersom jag har så otroligt mycket på min läslista just nu så får jag nog anse Mytserien - utmaningen fullföljd med denna bok. Verkar finnas flera intressanta böcker i serien och jag kommer förmodligen återkomma till den igen vid ett senare tillfälle!

Tack Bokmania för att du gjorde mig uppmärksam på det här fenomenet. Mytserien hade helt gått mig förbi!

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag tycker att Girl Meets Boy är helt underbar. Och ja, det finns fler bra böcker i mytserien. Kul att du har upptäckt den. :)

2010-01-10 @ 22:44:08
URL: http://www.unt.se/bokbloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0