Översten får inga brev - Gabriel Garcia Márquez


Det blev ett otroligt snabbt besök i Colombia för min del. Översten får inga brev (1961) läste jag ut på bara ett par timmar!

Översten har många bekymmer! Han sörjer sin döde son, hans hustrus hälsa vacklar allt mer och han har väntat i 15 år på ett brev - pensionen - som aldrig tycks anlända! De tvingas leva på majspuré och har fått sälja alla sina prylar. Det här är ungefär hela handlingen. Varenda fredag går översten till postbåten för att hämta sitt brev, men varje gång kommer han hem tomhänt. Dessutom har vi tuppen, ett arv från den döde sonen, som även den vållar en del konflikter. Översten vägrar bestämt att göra sig av med den fast han skulle behöva pengarna väldigt väl.

En snabbläst och mycket intressant roman. Jag kan absolut rekomendera den! Egentligen en ganska händelselös och väldigt lågmäld historia, men den föll mig ändå i smaken. Författaren ifråga har skrivit flera uppmärksammade böcker, men den här var den första i ordningen för min del.

Kommentarer
Postat av: Lilla O

Kanske dags att ge Marquez en ny chans om den nu går snabbt att läsa! Har inte kommit igång alls med Sydamerikaböcker ännu.

2009-09-13 @ 21:17:50
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0