Bokfrågornas ABC del 1

Lilla O är verkligen påhittig vad gäller bokutmaningar! Nu har hon kört igång med en omgång Bokfrågornas ABC. I den här första omgången skall man associera till bokstaven A på olika sätt! 


barnen9090613-1222.jpg

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland. Oj, den här var klurig. Har nog inte läst så mycket från Grekland precis! Det enda jag kan komma på är när jag läste pjäser häromåret och dåribland plöjde två st Sofokles som ju utspelar sig i Grekland. Läste då både Elektra och Kung Oidipus.


2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.
Det första jag kommer att tänka på här är ju serieböckerna om Eva & Adam som är skapade av Måns Gahrton och Johan Unenge.


3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?
När jag var riktigt liten läste jag mycket Pixi-böcker. Dessa finns ju än idag och jag köper ibland till min son. Minns även böcker som Petter och hans 4 getter, Petter och Lottas jul och såklart Astrid Lindgrens godingar! Jag har de flesta av mina gamla barnböcker kvar och plockar fram dem såsmåningom kan jag tro! Sonen är ju inte så gammal ännu!


4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som  på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.
Ett självklart val för min del här är Waris Diries självbiografiska böcker En blomma i Afrikas öken och Ökenblomman återvänder. Var längesen jag läste dessa nu, men minns fortfarande hur bra dem var och hur berörd jag blev!


Kommentarer
Postat av: Lilla O

Det är många som tar upp Waris Diries, har tänkt att läsa den ur länge som helst, men det blir aldrig av. Nu kanske...

2009-11-26 @ 21:00:48
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0