Förvandlingen

På min resa runt jorden på 8 böcker har jag landat i Östeuropa och har nu läst ut Franz Kafkas debutroman, eller rättare sagt novell,  Förvandlingen.

Bokens huvudperson Gregos Samsa vaknar plötsligt upp en morgon och upptäcker att han har förvandlats till en jättelik insekt. På insidan är han dock sitt vanliga jag. Han försöker anpassa sig till sitt nya liv, men det är inte så lätt när hans familj och vänner vänder honom ryggen på grund av rädsla.

Det här är en snabbläst, ganska lågmäld bok. Även om jag inte blev sådär väldigt överväldigad så tycker jag ändå att det är en riktig klassiker som alla borde läsa. Egentligen är handlingen riktigt sorglig, men på grund av bokens korthet blir man ändå inte speciellt berörd. Man hinner liksom inte!




Nu drar vi vidare till Mellanöstern, vilket jag tycker skall bli väldigt spännande!

Kommentarer
Postat av: cecber

Jag började i boken i går och har inte hunnit med så mycket, men det kröp i hela kroppen när han ville vända sig på sidan för att sova, men det gick bara att ligga på rygg med den nya kroppsformen. Panik!! Det är väl lite med noveller som med poesi, det krävs en långsammare läsning för att få ut något av det. Men det är minsann inte så lätt :0)

2009-05-08 @ 20:56:17
URL: http://cecber.blogspot.com/
Postat av: Therese

Hur har det gått med boken? Jag tycker inte att den lämnade några särskilda avtryck efter sig. Har nästan glömt den redan! =)

2009-05-12 @ 19:37:40
Postat av: Lilla O

Håller också på, men jag somnade ifrån den igår. Får ta nya tag ikväll!

2009-05-16 @ 17:38:10
URL: http://lillao.blogg.se/
Postat av: agnes i lund

Jag brukar dra paralleller till vad som händer i familjen om någon blir sjuk. Allt brukar falla ihop som ett korthus, i alla fall hemma hos mig.Boken blir bra mycket intressantare då. Enligt litteraturvetarna var Kafka också ett hyperkänsligt barn som kanske inte fick det han känslomässigt alltid behövde. Här är det väl bara systern som försöker gissa sig till "insektens" behov.

Det är också intressant hur han blir mer och mer djur, mindre och mindre människa. I början är han ju faktiskt rätt stor och har också kvar en del av sin "mänsklighet". I slutet är han verklgien bara insekt. Förmågan att uppfatta musik är väl det som sist lämnar honom.

2009-05-17 @ 18:28:27
URL: http://agnesilund.blogspot.com
Postat av: Hanna

Denna bok läste jag som bokresencion då jag inte för så länge sedan plugga på Folkhögskola. En väldigt intressant bok faktiskt, och det blev otroliga diskussioner om just "Förvandligen".



Ha en fin helg.

2009-06-06 @ 17:56:25
URL: http://hannasodergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0