Rosen på Tistelön

Jag har nu läst ut den första boken i läsutmaningen Klassiska kvinnor. Först ut var alltså Emilie Flygare Carlén och boken Rosen på Tistelön. Jag kan ärligt erkänna att jag inte hört talas om den här boken innan jag bestämde mig för att delta i utmaningen.

Boken är hennes åttonde roman, men det var detta som blev hennes stora genombrott. Boken utkom för första gången 1842 och det finns massor med olika utgivningar av den på svenska. Den boken jag har läst är tryckt 1943.

Handlingen är förlagd i skärgården strax utanför Marstrand. Boken tar sin början när några smugglare stöter ihop med tulltjänstemannen och hans följeslagare. Ett brutalt mord sker och det är det här mordet som hela tiden spelar en roll i bakgrunden av historien. De två familjerna, tulltjänstemannens och smugglarnas, drivs mot varandra ju längre historien går och ett avslöjande är till slut oundvikligt. Boken innehåller också en hel del kärlek och relationer och namnet Rosen på Tistelön kommer från den moderlösa flickan Gabriella som växer upp bland smugglarna och som tas om hand av Erika. Det är Gabriella som är vacker som en ros - därav namnet. Så småningom blir Arve, den mördade tulltjänstemannens son, förälskad i Gabriella och en invecklad kärlekshistoria inleds. Men inte bara Arve och Gabriella är en del av den kärlekshistorien - Även kaptenen Rosenberg som friat till Gabriella är en del av den. Invecklad historia var ordet!!

Jag gillar nog boken sådär halvbra skulle man kunna säga. Jag tycker att handlingen är en aningens rörig och det händer massor från första sidan ända fram till sista sidan. Det är många olika personer som ingår i historien och namn som löjtnanten och kaptenen används, vilket jag ibland upplever gör det svårt att hålla isär en del personer. Det är lite svårt att få koll på vilka som egentligen vet om mordet och vilka som inte är medvetna om vad som har hänt. Även språket är i min version en aning ålderdomligt och ibland jobbigt att läsa. Men som jag brukar säga efter dessa halvtunga böcker - Jag är glad att jag läst den och kan nu stoltsera med att ha läst ännu en klassiker! Dessutom upptäckte jag att just den här boken finns med i boken 1001 böcker du måste läsa innan du dör och det känns ju bra!

Kommentarer
Postat av: Martina

Aha, jag tror jag måste läsa "1001 böcker du måste läsa innan du dör" för att se vilka böcker jag egentligen läst av dem... är några fler av Klassiska kvinnor-böckerna med i den boken?

2009-02-03 @ 13:37:56
URL: http://etthemutanbocker.blogspot.com/
Postat av: Therese

Jag har faktiskt inte kollat så noga, men jag tror det var fler av dem. Fast inte precis de böckerna du valt i utmaningen. =)

2009-02-04 @ 17:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0