Rabbit-proof fence - Doris Pilkington

Det blev ett snabbt besök i Oceanien. Doris Pelkingtons bok
Rabbit-proof fence var en mycket snabbläst bok!

Doris Pelkington beättar här sin mors historia. Berättlsen tar
sin början i Australien under 1930-talet. Ett beslut fattas om
att alla halvblodsbarn med vit far och aboriginsk mor skall
omhändertas och samlas ihop i avlägsna läger för att
uppfostras och bli mer anpassade till ett liv med de vita.
Molly, Doris mor, är 13 år när detta händer och tillsammans
med en yngre syster och en kusin sätts de på en sådan
förläggning. De lever under hemska förhållanden och en dag
får dem nog. De bestämmer sig för att rymma tillbaka hem
till sina familjer. De skall ta vägen längs det kaninsäkra
staketet som byggts för att förhindra spridningen av alla
oönskade kaniner. Dem har drygt 200 mil framför sig med
hunger, törst och en ständig rädsla för att bli funna.

Ännu en bok jag aldrig hade läst om inte det hade varit för utmaningen Jorden Runt på 8 böcker. Boken är relativt ny, men jag hade ändå inte hört talats om den tidigare.
Jag trodde att boken skulle beröra mig mer än vad den gjorde. Tycker att historien berättades på ett ganska lamt och tråkigt sätt. Känns inte som om jag hann lära känna Molly och hennes följeslagare under handlingens gång. Boken har även filmatiserats, men det är inget jag är särskilt nyfiken på.
Nä, nu styr jag kosan mot nästa rresmål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0